ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ ФОТОГРАФІЇ серія перекладів
Серія перекладів, започаткована видавництвом РОДОВІД спільно з Оленою Червоник – це початок багаторічної системної праці із запровадження в український науковий та мистецький простір фундаментальних текстів з історії мистецтва та, зокрема, з історії та теорії фотографії. Дефіцит знань з теорії та історії фотографії особливо очевидний, адже систематичне вивчення фотографічного медіума не входить в освітню програму жодного українського художнього чи гуманітарного вузу.
Ідея створити серію перекладів важливих наукових текстів українською виникла у 2018 році, а вже навесні 2019-го почалася робота над першими двома виданнями в межах проєкту “Серія перекладів фундаментальних наукових текстів з історії та теорії фотографії й мистецтва”: Geoffrey Batchen “Burning with Desire” / Джеффрі Бетчен "Вогонь бажання: зародження фотографії” та John Tagg “Burden of Representation” /Джон Теґґ "Тягар репрезентації. Есеї про множинність фотографій та історії". Книжки вийшли друком у жовтні 2019. Переклад та видання цих двох текстів стали можливими за підтримки Українського культурного фонду.
Більшість (80%) першого накладу цих видань було розповсюджено безкоштовно серед профільних інституцій, бібліотек та читачів, зацікавлених у дослідженні фотографії. Придбати книжки можна тут
Кілька слів про команду проєкту, яку працює над Серією перекладів: за вибір текстів для перекладу українською та їх наукову редакцію відповідає Олена Червоник – PhD докторантка з історії мистецтва у Victoria University of Wellington (Нова Зеландія). Над текстами перших двох книжок працюють перекладачки Ярослава Стріха та Юстина Кравчук/ФОП Хвиль, літературна редакція Ярини Цимбал/ФОП Цимбал та Богдан Завітій. Партнерка проєкту, дизайнерка Альона Соломадіна відповідальна за візуальний стиль та дизайни. Координує проєкт Марія Панченко і, разом з Анастасією Білоусовою, вдвох підбирають необхідні фотоілюстрації до обох книжок з різних бібіліотек, колекцій, музеїв світу. Тетяна Ватажишина адмініструє проєкт. Юридичні та бухгалтерські послуги надає Ольга Саух. Анна Бровченко разом з ФОП Клименко відповідальні за піар та комунікації. Загальне керівництво проекту – Лідія Лихач.
Публікації проєкту:
KRYTYKA / Олена Червоник. Конструювання фотографії
KORYDOR / Джефрі Бетчен. ВОГОНЬ БАЖАННЯ: ЗАРОДЖЕННЯ ФОТОГРАФІЇ (передмова до українського видання)
YOUR ART / Уривки з книжок Джефрі Бетчена та Джона Теґґа
KONTUR / Уривки з книжок Джефрі Бетчена та Джона Теґґа
Видання Серії:
Джефрі Бетчен (Geoffrey Batchen) "Вогонь бажання: зародження фотографії”
Монографія Джефрі Бетчена, австралійського теоретика й історика фотографії, що тепер очолює катедру історії мистецтва в Оксфордському університеті, підважує одночасно і модерністські, і постмодерністські уявлення про фотографію. Однак Бетчен не намагається примирити ці два опозиційні теоретичні табори: замість досліджувати онтологію чи владу Бетчен пропонує подивитися на процес виникнення фотографії, аналіз якого доводить, що фотографія не є одномоментним технологічним винаходом чи художнім засобом, що його створив один автор. Вона радше постає з множинних джерел у певному часовому проміжку кінця XVIII – початку XIX сторіччя, у такий спосіб оприявнюючи наполегливе бажання модерного бачення (у його фізіологічному та метафоричному розумінні). Автор спирається на концепції Мішеля Фуко і Жака Дерріда та розмірковує про фотографію як інструмент формування та віддзеркалення модерного бачення.
Джон Теґґ (John Tagg) "Тягар репрезентації: есеї про множинність фотографії та історії"
Фотографія як така позбавлена ідентичности. Її технологічний вимір змінюється залежно від тих владних відносин, які в неї інвестують. Її практичний вимір зумовлюють ті інституції чи агенти, які визначають і використовують її. Функції фотографії у створенні культури прив’язано до конкретних умов її існування, а об’єкти, які з’являються в результаті фотографічної практики, набувають значення й виразности лише відносно цих історичних умов. Історія фотографії позбавлена єдности. Вона мерехтить, то з’являючись, то зникаючи в різних точках інституційних просторів. Отже, й вивчати ми мусимо ці простори, а не фотографію як таку.